Pages

Sunday, June 29, 2008

BALIK KAMPUNG SEKINCAN, SEKINCHAN ATAU SEKINCAN EJAAN YANG BETULNYA

SELAMAT HARI RAYA DAN SELAMAT DATANG KE SEKINCAN






Pekan sekincan

Gerai buah di pekan sekincan



Rumah-rumah kampung sepanjang jalan ke sungai besar. Cantik2 rumah dia, colourfull.







Simpang masuk ke rumah Is di Sungai Besar.

Rehat sekejap lepas hantar Is. Depan sekolah simpang masuk berdepan dengan pekan sungai besar.

Teman sepanjang perjalanan. Mencunggap, pening kot jalan jauh. Ambik angin kejap.


Dah segar balik .



Rumah kampung sepanjang perjalan ke rumah Mak Amie menghala ke sekincan la pulak.


Rumah mak amie. Singah kejap Makan tengahari.



Lepas makan terus kerumah Amie, ini jalan masuk , sempit. Sebelah balai bomba.



Lepas baring-baring kejap, kami ronda-ronda kat bendang, ni kira rumah tepi bendang ke tengah bendang, tah kompius lak .


Hah, yang ini memang betul-betul rumah tengah bendang. Padi tengah menguning.

Rumah tepi sawah, padi baru lepas tuai. Seronok dok sini, berangin-angin.


Singgah warung makcik ni kejap, warong tepi sawah. Beli ABC.




Tak boleh berenggang sikit, mesti melalak.

Kubota lalu, ( jentera menuai padi ).





Rumah tengah bendang.



Palong air, untuk mengalirkan air kesawah/membuang air pun ia jugak.


Padi dah hampir masak. Beras sekincan beras terbaik di Malaysia. ( kalau tak silap).


Parit yang membekal kan air untuk bersawah.






Isk... ada je minah enteprame nih.


Orang kampung tengah memancing dalam parit. ( Parit ni macam anak sungai rupa dia, dalam jugak, air bersih, boleh mandi, minum entah lah ).


Sekarang dah jam 6.30 petang. Kami ke pasir panjang tengok pengkalan nelayan. (Pakcik ni tengah repair bot).


Rumah banglo ni berhampiran laut di sungai leman. Jam dah pukul 7 petang.

Ni menara kunci air. Sebelah kiri sungai, sebelah kanan laut.

Panorama waktu petang, waktu ni air surut.


Kawasan ni berselut, tak sesuai untuk mandi, saya agak itu bot nelayan.



Minah enteprame lagi.






Panorama matahari terbenam Kampung Sungai Leman.

Damai...



Parking menghadap laut.


Tengok tuh... tak boleh dok diam.

Pintu gerbang Kampung sungai leman



Malam lepas isyak kami berlima, mak , lela, anak dia yg byk cakap kadang-kadang , saya dan amie, makan sea food tepi laut. Amie belanja. Lupa lak nama tempat ni, sungai nibong kot.

...........................................................................................................................................................................

MAKAN KENDURI KAHWIN



Hari ahad esoknya, kebetulan, tak dirancang, ikut jelah dia orang ni makan kenduri kawin.




Makanan sedap, tapi sayang perut dah kenyang. Makan sikit je.




Rumah bapa pengantin.
.............................................................................................................................................................................

NAK BALIK KL



Bertolak jam lima petang. Ini pemandangan pekan tanjung karang lepas hujan.


Ni dekat pekan Bukit Malawati.


PWTC . Dah dekat sampai rumah. Jam 7.15 , bawa slow je. Manja sampai terberak kencing dalam kereta, tak tahan. Jarak antara sekincan ke kl lebih 100 km. Kalau jalan tak jem, sejam dah sampai.

TERIMAKASIH ASSALAMUALAIKUM


5 comments:

Anonymous said...

Alah rindu nya suasana macamni... huhu

Anonymous said...

nanti cuba jalan kat kedah pulak, lagik cantik pemendangan kat bendang dia, ada background gunung

Anonymous said...

ohooo,,,kampungku sg nibong :)

ridduan said...

kampung aku sg leman..bestnyer

Shahrul Hairy Shaharuddin said...

Posting panjang! saya suka pergi ke Sekincan.. ehheheh~

yours
SH